torstai 11. helmikuuta 2016

Minun 20 maatani

Nyt on sopiva hetki muistella niitä maita, joissa olen reissannut.

1. Suomi

Suomesta olen kuullut sanottavan: "Jos olet vähän erilainen tyyppi, niin ihmisillä on sinulle paljon sanottavaa", "Suomessa hyväksyttävä erilaisuus on kännissä sekoileminen, muuta erilaisuutta suomalaiset eivät siedäkään" ja "yksin joutuu olemaan, mutta rauhassa ei saa olla". Amerikkalainen puolisoni myös huomasi, että Suomessa armeija on tosi esillä. Hän myös ihmetteli muurahaiskekoja ja maan roskaisuutta. Hän kuitenkin nautti Saaristomerestä ja Kolista. No, kukapa ei. Omat havaintoni ovat tietysti näiden mukaisia. Luonnonkaunis maa, jota asuttavat ihmiset, jotka tykkäävät tölviä muita. Vaikka tämä tölviminen on nyt kovasti esillä, olen saanut itse elää aika rauhassa, johtuisikohan se siitä, että asun fiksussa osassa maata. No, joka tapauksessa, Suomi on hyvä paikka olla ja elää tapaamatta muita ihmisiä. Kun tämä on nyt sanottu, Suomessa on paljon myös mukavia ihmisiä, ehkä jopa enemmistö.



2. Englanti

Toinen maa, missä olen ikinä käynyt, on Englanti. Äitini teki täällä aikoinaan työtä tarjoilijana ja olen käynyt Lontoossa useasti ja ensimmäisen kerran jo lapsena. Sen lisäksi olen matkustanut pohjoiseen Manchesteriin ja Oldhamiin. Britit ovat mukavia, mutta pääkaupunki ei ole oikea paikka niihin tutustumiseen. Jostain syystä en ole kauhea anglofiili, ehkä olen saanut yliannoksen sitä kulttuuria. Sen lisäksi Englanti on juuttunut johonkin menneeseen aikaan ihmeellisine silmä-silmästä, hammas-hampaasta -lakeineen. Matkustaminen on siellä jotenkin kallista. Matkustamisen pitäisi olla halpaa, mieluiten ilmaista.



3. Romania

Minulla oli ilo nähdä Ceausescun Romania kunnollisella road-tripillä. Muistan siitä Constantan hiekkarannat, kuumuuden, unikot pellolla, koloradokuoriaisten laumat rannalla, Pelesin linnan, kattohaikarat, Karpaattien utuiset vuoret ja pioneerit, jotka tunkivat valokuvaan. Muutama vuosi sen jälkeen tapahtui maanjäristys, minkä jälkeen maa joutui alamäkeen, mitä on sen jälkeen jatkunut. Ceausesculle nousi pissa päähän ja maa muuttui entistä enemmän diktatuuriksi. Nyt osa tuntee ostalgiaa tuosta ajasta.



4. Ruotsi

Eka kerta Tukholmassa minulla oli lapsena. Sen jälkeen minulle on muotoutunut kuva Ruotsista kliinisenä IKEA-maana. Kaikkein jännintä oli, kun olin vanhempieni kanssa Lapin reissulla ja yöpymässä Torniossa lähdin omin nokkineni palloilemaan Haaparantaan. Olin silloin ehkä kymmenen. No, mitä tästä maasta on sanottavaa. Jotkut ovat sanoneet, että ruotsalaisen erottaa suomalaisesta maastossa noin kilometrin päästä siten, että ruotsalainen on vain siistimpi ja sen varusteet ovat uudemmat. Ruotsi ei ole pelkästään hygieeninen, Ruotsi on antiseptisk. Minä olen sitten se ymmärtämätön ja köyhä  moukka, joka aiheuttaa sotkua ja likaa siellä kansankodin porstuassa. Ruotsissa on se pelastava puoli, että voi vaikka paeta tuntureille esimerkiksi Abiskoon, sillä tuntureita ja metsää ja kauniita järviä niillä on enemmän kuin Suomessa. Mutta ne kuuntelevat musiikkia bastussa. Kuka kuuntelisi musiikkia bastussa!

5. Kypros

Kypros oli sotatilassa silloin, kun minä lomailin siellä ja sodan saattoi tuntea siinä, että yöllä kuului tykkien jyminää, teillä näkyi pakolaisia ja YK:n rauhanturvaajia. Isäni tunnettiin suomalaiseksi, koska kukaan muu ei kävelisi 36 asteen kuumuudessa. Kypros olikin erittäin, suorastaan hohkaavan kuuma maa. Me matkustelimme Troodos-vuoristoon, jossa oli ihan nättiä metsääkin. Pienessä kylässä hukkasin vanhempani ja kyproslaiset neuvoivat minulle, mihin he olivat kadonneet, vaikken osannut mitään kieltä. Kyproksen rahajärjestelmä oli aika jännittävä, punta jakaantui tuhanteen millsiin. Yöllä taskuravut hiipivät rannalle.



6. Kreikka

Kreetalla maisemat olivat pääosin tylsiä, paitsi kun kävimme Samarian rotkossa pienellä kävelyllä. Siellä oli myös ruostepääskyjä. Rethymnonissa taivaalla velloi tervapääskyjä ja ehkä eksoottisempiakin kiitäjiä. Rethymnon olikin illan viilennyttyä mukava paikka. Löhöloma rannalla Agios Nikolaoksessa ei tyydyttänyt minua eikä paikallisen museonkaan anti ollut kummoinen.

7. Norja

Täällä olen matkustellut pariin kertaan ja olen lumoutunut luonnosta. Olen käynyt etelässä Tystigbreen-jäätiköllä hiihtämässä, Geirangerin vuonossa, Lofooteilla ja Ruijassa. Aivan erityisesti tykkäsin Lofooteista. Norja on vieläkin antiseptisempi kuin Ruotsi. Norjalaisnuoret pitivät nenästään kiinni, kun tapasivat meidät suomalaisnuoret ja sanoivat, että metsä haisee. Norjassa tapasin kovan luokan urheilustarat Pirkko Määtän ja Grete Ingeborg Nykkelmon. Onko maailmassa yhtäkään ihmistä, joka ei pitäisi Norjasta. Norjalaiset sanovat, että Jeesus ei syntynyt Norjassa, koska Norjasta ei löydy neitsyttä eikä idästä löydy kolmea viisasta miestä. Kuinka oikeassa he olevatkaan! Mutta kun olin Narvikissa, niin siellä oli valaanlihaa myytävänä. Kaikessa eivät nekään ole täydellisiä. Valaan syöminen on äärimmäistä pandojen ampumista.

8. Italia

Italiassa olen käynyt pari kertaa ja molemmilla kerroilla Venetsiassa. Venetsia on kaupunki, johon tuskin voi kyllästyä. Rannalla löhöäminen taas oli tietysti tylsää, mutta itse olin kumppanini kanssa Gardajärven kierroksella ja se oli paljon mielenkiintoisempi, hulppeine maisemineen. Italiassa puku päällä olevat miehet ammuskelivat toisiaan keskellä katua vesipistooleilla, tarvitseeko sanoa enempää. Herää kateus, miten he voivat olla täydellisiä. Kun heillä oli fasistit johdossa, he saivat junat kulkemaan ajoissa. Kun Suomessa on fasistit johdossa ja italialaiset junat, suomalaiset eivät saa junia kulkemaan ajoissa. Gelatokin on parempaa kuin mikään muu. No mutta, veroilmoituksen täyttö siellä vaatii kirjanpitäjää. Sitä paitsi, amerikkalaiset tekevät parempia pizzoja kuin italialaiset. Miltä sinusta tuntuisi, jos amerikkalaisilla olisi parempi versio kalakukosta kuin suomalaisilla.

9. San Marino

San Marino on turrevaltio ja sen linna ja kaupunki ovat sympaattisia, mutta tietysti toivottoman turreutuneita. Maahan pääsykin vaati jonkin pienen maksun. San Marino elää lähinnä postimerkeistä.

10. Ranska

Ranska jakaa mielipiteitä. Minun amerikkalainen puolisoni vihasi Ranskaa ja ranskalaisia. Varmasti syynä on ranskalaisten antipatia amerikkalaisia kohtaan. Ranskan valtio ampuu pandoja ja nöyryyttää delfiinejä eli siis käyttäytyy todella törkeästi entisiä siirtomaitaan kohtaan. Aina syytetään amerikkalaisia, mutta ranskalaisia pitäisi syyttää kanssa, sikäli mikäli he pystyvät asiaan vaikuttamaan. No, Ranskassa olen käynyt shampanja-alueilla, Loiren laakson linnoilla ja tietysti Pariisissa. Minä pidän Ranskasta lähes loputtomasti näin turrekokemukseni perusteella ja ihmisetkin ovat olleet ystävällisiä. Sen sijaan Ranskassa asunut malliystäväni sanoo, että metron kädensijasta voi saada matoja peräsuoleensa. Ken kaipaa siis hygieniaa, varautukoon siellä laatikollisella kumihanskoja.

11. Venäjä

Toinen maa, joka iskee kuin puolitoista volttia, on Venäjä. Matkustin sinne ensimmäisen kerran Neuvostoliiton romahtamisen hetkillä. Itse asiassa, kerran metsäreissulla Karjalassa ylitin "vahingossa" yöllä rajan ja palasin sitten Suomen puolelle. Tuolloin venäläiset harrastivat pöntöillä kyykkimistä ja pökäleitä saattoi pötkötellä pitkin WC:n lattioita. Autolla ei paljon pysähdelty, sillä jos Lada pysähtyi, ei tiedä, miten sen sai taas käyntiin. Vähän joka paikassa oli tien yli puomit ja siellä tärkeän näköiset herrat kalashnikovin kanssa ja koppalakki päässä. Sitten hävisivät koppalakit, ne kai möivät kaikki Hietalahden kirpputorilla, hävisivät tiesulut ja hävisivät ihmisetkin. Luovutettua aluetta en oikeasti laske Venäjään kuuluvaksi, mutta se siellä nyt on minun elinaikani huseerannut, niin se lähinnä näyttäytyy ränsistyneeltä ja kumisee tyhjyyttään. Kun lähti Sortavalasta itään, niin tuossa Impilahden kohdalla loppui muovikulttuuri. Parhaat löylyt olen saanut Nurmoilassa Karjalassa. Nyt kun kävin Pietarissa, niin onhan se muuttunut edukseen. Pietari on sykkivä, kiehtova metropoli, jossa nähtävää ja koettavaa on eliniäksi. Venäjän hienouksiin kuuluu se, ettei siellä ajatella vastaantulijasta, onko tämä esimerkiksi homoseksuaalinen, joten siellä voi olla ihan ilman mitään välikohtauksia. Toisaalta, sama tuskin onnistuisi jos hipiä olisi vähän epävenäläisen näköinen. Venäjällä myös sota ja sotilaat ovat esillä näyttävästi. Minusta jo pelkästään Suomen historia edellyttää, että kaikki suomalaiset kävisivät Venäjällä ainakin kerran, enkä tarkoita luovutettua aluetta; sen lisäksi meillä luovutetulta alueelta sukujuuria omaavilla on velvollisuus käydä siellä juurillaan. Sitä paitsi, minun kasvatti-isoäitinikin kävi Venäjällä Pietarissa ja eksyi Talvipalatsiin pikkutyttönä. Venäjällä on päsäyttävät mässytkin vielä. Olen ehdottomasti Venäjän fani, mutta en kyllä hyppäisi WC-pöntön päälle kyykkimään. Itse asiassa, olen epäillyt tätä kaikista venäläisistä ystävistäni, mutta en ole kehdannut kysyä.

12. USA

Olen asunut Yhdysvalloissa kolmen vuoden ajan ja USA oli yllättävän hyvä ja amerikkalaiset ovat yleensä ystävällistä porukkaa. Kaliforniassa väestö oli jakaantunut etnisiin enklaaveihinsa, mistä tutuin on tietysti chinatown ja koreatown. Etninen diversiteetti on loputonta, joten voidaanko edes puhua mistään perusamerikkalaisista. Tuskin ainakaan Kaliforniassa. Kalifornian luonto oli parasta luontoa, mitä olin nähnyt tähän asti, lähinnä Sierra Nevadan jyhkeä vuoristo, Suuri laakio, Mono-kraaterijärvi ja Mojave -ja Colorado -aavikot sekä pitkä rannikko rehevöityneine poukamineen. Kalifornia olikin etninen ja ympäristöllinen runsaudensarvi. Sen metsät olivat niin laajoja, ettei lainkaan herättänyt ihmetystä ajatus, että siellä saattaisi isojalka piileksiä jossain. Vapauduin USA:ssa niin, että hylkäsin uskonnollisuuteni ja tunnustin avoimesti sateenkaarevaa väriä. Siihen oli apuna Palm Springs, jossa joidenkin laskelmien mukaan heterot ovat jääneet vähemmistöön. Tällaisen suvaitsevaisuuden jälkeen Suomi näyttäytyy Teheranina. Tietysti siellä on uskovaisia, olinhan minäkin uskovaisena siellä, mutta jotenkin tuntuu, että kaksoiselämä on tavallista ja jopa odotettuakin. Ylipäätään, ihmiset joutuvat pitämään virallista fasadia ja se on hämmästyttävää, kun ottaa huomioon sen, kuinka liberaalia siellä oikeasti on. Viranomaiset kuitenkin ovat erittäin jäykkiä ja ilkeitä ja esimerkiksi rajavyöhykkeellä minua kuulusteltiin ihan turhan takia. Sitä paitsi kytät epäilivät minua prostituutiosta ja kliksuttelivat varmistimia minun korvani juuressa, kun he tarkistivat autoni. Kytät ovat mulkkuja kaikkialla.USAn drakoniset lait ovat ihan omaa luokkaansa. Siellä tapahtuu tietysti kaikkea outoa, kuten eräällä miehellä on pakkomielle kerätä virtsaa toisilta miehiltä ja juoda sitä, koska uskoo sen suojelevan häntä vanhenemiselta. Suomessa sellainen olisi vain säälittävää höpsähtäneisyyttä, mutta Yhdysvalloissa siitä joutui vankilaan ja seksuaalirikolliseksi. USA:ssa myös talot olivat köyhillä ränsistyneitä ja talvella ei ollut varaa lämmittää, vaikka maassa oli lunta. Home kiipeili pitkin seiniä ja meni vielä lääkepurkkeihin asti. Sitten kun sairastuin, niin sain ensiluokkaista hoitoa, eikä se maksanut minulle mitään. Töitä siellä joutui kuitenkin tekemään hiki hatussa ja koko ajan. Sen lisäksi kiusana olivat myös maanjäristykset ja pensaspalot.


Tän lisäksi O'Hare kenttä Chicagossa ja kyllä toi alin nuppineula on Meksikossa. 

13. Meksiko

Meksiko on maa, jossa olen pelännyt, eikä sellaisia paikkoja ole monta. Kun kävelimme TJ:ssä, porukka nuoria lähti stalkkaamaan meitä ja lisäksi ikkunaverhojen välistä kurkittiin. Kaduilla oli myös paljon prostituutiota. TJ onkin suosittu bailumesta Yhdysvaltain nuorisolle, he tulevat tänne menettämään neitsyytensä, rahansa, autonsa ja henkensä. Onneksi pääsin pian sieltä pian pois. En mene uudestaan.

14. Puola

Tänne laskeuduin lyhyeksi aikaa tullessani USA:sta. Puolalaisiin olin tutustunut jo Valloissa ja pitänyt heikäläisistä. He kerkisivät keksiä minulle jo lempinimenkin, "Staszeck". Tähän maahan pitää palata!

15. Eesti

Eesti on vähän kuin Suomi, että erittäin ikävä kansa asuttaa muuten niin luonnonkaunista maata. Todellinentallinna-blogi kertoo, miten asiat maassa makaavat. Toisin kuin venäläiset, eestiläiset eivät ole lainkaan uskonnollisia ja toisin kuin venäläiset, he ovat erittäin tietoisia sateenkaariväestä. Itse asiassa, Tallinnassa oli sateenkaariväen baarejakin, kun meno oli vielä villiä ja vapaata. Eestin kasvot ovat yrmeät sateenkaariväelle ja suomalaisille ja etenkin suomalaiselle sateenkaariväelle. Toinen maa, jossa olen saanut tuntemattomilta kommentointia vasten naamaa on ollut Eesti. Eestin luonto on kuitenkin mahtavaa ja Eestissä näkee enemmän ja eksoottisempia lintuja kuin Suomessa, mutta kannattaako. Lähellä on kuitenkin ihan oikeasti parempia maita.

16. Latvia

Latviassa näin sininärhen ja tammitikan. Itse asiassa, oli niin, että tammitikkaa etsittiin porukalla ja sitten yksi ihmetteli, mitä hänen päähänsä tipahtelee puusta. Tammitikka siellä naputteli puuta. Latvia oli Riikaan mentäessä ja Riiassa huikean kaunis maa, mutta sitten Liepajan ympäristö taas oli roskaista. Latviasta ei ymmärrä mitään. Tienvarsimainos mainostaa jotain "supervasaraa" ja ovissa lukee "viekals". Kieliongelmien takia en päässyt latvialaisista jyvälle.

17. Liettua

Liettuassa kävin Klaipedassa ja Kuurin kynnäällä. Kynnäs oli todella näkemisen arvoinen, mutta parhaimmat hiekkadyynit olivat Itä-Preussin eli Kaliningradin alueella. Erityistä Liettuassa oli kuitenkin miljoonaparvissa parveilevat hyönteiset, jotka sitten kuolivat kerralla kaikki pois. Yövyin Ventes Ragasin tunnelmallisen majakan lähellä. Niemen-joen suisto tarjosi runsaasti eksoottista katsottavaa, kuten Euroopan harvinaisimman muuttavan varpuslinnun, sarakerttusen. Myös niittysuohaukka lenteli luhdan yllä. Aivan kuin Latviassa, kieli oli haaste.

18. Tanska

Tanskasta olen nähnyt vain Kööpenhaminaa ja sen lähiympäristöä ja Tanskasta on vaikea olla pitämättä. Tanskan kalleus tekee sen tunteen, että olisi kuin ulkona kadulla sateessa katselemassa kuinka ihmiset istuvat ravintolassa. Christiania eli tuttavallisemmin Krisula oli minulle oikea paikka. Koska oli ilmastokokous, niin paskalakit pysäyttivät minut sinne mennessäni, mutta ne ymmärsivät, että suomalainen menee saunomaan ja saunahan siellä oli, sekasauna. Joka tapauksessa, Krisula on minulle tärkein paikka Kööpenhaminassa, mutta se on vähän mennyt pilalle sen takia, että ihmiset polttavat jazztupakkaa siellä. Sopeuduin niin hyvin, että minua luultiin tanskalaiseksi. Nautin täysillä Krisulan vapaasta ilmapiiristä ja poljin fillarilla pitkin Kööpenhaminaa. Tunsin eläväni kuin kaunista unta, jossa olin syntynyt Tanskaan. Unta se olikin, sillä olin syntynyt Suomeen. Maa, josta on vaikea lähteä pois. Miksi kaikki maat eivät voi olla tanskoja.


19. Peru

Kalifornia oli mahtavin ja monipuolisin käymistäni paikoista tätä ennen, mutta Peruun verrattuna Kalifornia on kuin kahluuallas tai halpakopio: Peru on kaikkea enemmän, ehkä jopa eniten. Toistaiseksi paras maa, missä olen ikinä ollut.



20. Hollanti

Hollannissa olen toistaiseksi ollut vain Schipholin lentokentällä, joka oli mukava. Maa ei ole pahemmin iskenyt, kun amerikkalaisetkin sanoivat hollantilaisten olevan omituista porukkaa ja kuuntelin Krisulassa jurtassa tötsypäissä olevan hollantilaisen sekavia jorinoita. Ehkäpä Hollannissa on muutakin kuin liberaalius valkoisen väestönosan suosikkihuumetta kohtaan, tulevaisuus näyttää.


1 kommentti:

  1. Sähän oot reissannut vaikka missä!
    Kuvaukset eri maista/kansalaisista/kielistä on mielenkiintoista luettavaa!! Liettuan miljoonahyönteiset, omituiset hollantilaiset, Ikeamaa, jenkit jne..
    Sun juttuja on hauska kyllä lukea!

    VastaaPoista