perjantai 29. tammikuuta 2016

Tarinani matkailijana

Tartuin tähän haasteeseen Globe called home -blogista. 



Milloin matkustit ensimmäisen kerran Suomen rajojen ulkopuolelle?

Varmaan se oli joskus 1974 ja maa oli Englanti. Olin viisivuotias. Äitini oli asunut Englannissa tarjoilijattarena, eikä tykännyt siitä työstä laisinkaan. 

Paras matkamuisto lapsuudestasi?

Peleșin linna Brasovin lähellä, Romaniassa? Ei, kun se, kun vanhempani olivat menossa lomalle Luostolle ja pysähdyttiin Torniossa ja minulle valkeni, että tuossa lahden takana on Ruotsi ja minä lähdin yksin käppäilemään sinne Haaparantaan. Menin vielä paikasta, joka ei ole mikään virallinen rajanylityspaikka. Kävelin tosi pitkän lenkin Haaparannassa ja sitten illalla tulin takaisin. Vanhemmat ihmettelivät, missä olin ollut. Sanoin "käväsin Ruotsissa".


Peleșin linna


Mieleenpainuvin matkakokemuksesi?

Lasketaanko se, kun asuu ulkomailla? No, jos lasketaan, niin mun puolisoni tökki mut hereille yöllä ja sanoi, että takapihalla on jotain, varmasti jokin irtokoira, käy hätistämässä se pois. No, minä lähdin unenpöpperössä fikkarin kanssa ulos takapihalle ja suuntasin valon sinne ja minuun tuijottikin puuma! No, siinä oli sellainen kaksi metriä korkea aita ja puuma katsoi minua vähän aikaa ja hyppäsi sitten aidan yli kuin tyhjää vain. Tuollainen hyppy ja se olisi ollut minun kurkullani. No, minulle selvisi, miten ihminen on selvinnyt leijonien kanssa miljoonat vuodet, toimin nimittäin ihan vaistonvaraisesti oikein sen kanssa, olin kauhusta jäykkänä eli suurikokoinen, enkä esimerkiksi kyyristynyt tai juossut karkuun. 
No, mutta, se ei ollut varsinaisesti matkalla, kun minä asuin tuolloin Kaliforniassa. Kerran Venäjällä Nurmoilassa halusin ottaa kuvan kylästä siltä paikalta, missä Nurmoilassa aina otetaan kuvat ja sinne mennessä oli kapealla tiellä toisella puolen koira, keskellä erittäin kännissä oleva metsästäjä ja sitten toisessa laidassa hänen kiväärinsä. Minä sitten meinasin mennä ohi, mutta mies nappasi minua kurkusta kiinni ja kysyi: "Missä lapset"? Hätäisesti keksin sanoa, että lapset on Tatjanan luona. Se tyydytti miestä ja hän jatkoi matkaansa. 

Nurmoila

Kohde, jossa olet käynyt ja johon haluasit uudelleen?

Moneenkin paikkaan haluaisin uudelleen, esimerkiksi Peruun, mutta Perua ei voi kutsua kohteeksi. Palm Springs Kaliforniassa on paikka, jonne haikailen aina uudelleen. 

Mitä kieliä osaat puhua?

Ai että osaan ja puhua? Osaan lähinnä suomea ja englantia. En ole myöskään ihan ulalla kielistä ranska, ruotsi, venäjä, saksa ja livvi. Espanjaakin osaan muutaman sanan ja ihan pari sanaa ketšuaa.

Millaisia matkoja olet tehnyt jo kuluneen vuoden aikana?

Olen käynyt Pohjanmaalla. Muuten olen ollut perin tuskallisessa matkaselibaatissa kärsien vieroitusoireita Suomen kauneimmassa talvikaupungissa. 

Entä millaisia matkasuunnitelmia on loppuvuodeksi?

Hampurissa olisi tarkoitus käydä, suorittaa laavuhaaste loppuun (13 laavua), suorittaa Pohjois-Karjala -haaste ja piipahtaa Eestissä ja Pohjanmaalla. 

Kamalin matkakohde, jossa olet vieraillut?

Taas tuo sana "kohde". Suomi on vahva ehdokas kamalimmaksi maaksi, missä minä olen ollut, yleensä mainitsen Eestin ja Suomen paikkoina, jossa ventovieraat tulevat kommentoimaan pyytämättä ja ehkäpä jopa käpälöivätkin tai esiintyvät aggressiivisesti. Mutta siis yksittäinen kohde, eikä maa, sellainen olisi vaikkapa Tijuana Meksikossa. Tijuaan tullessa lukee kyltissä, että se on maailman suosituin turistikohde. Se on lähinnä seksituristikohde.Minä yleensä pyrin välttämään seksiturismin kohdepaikkoja, mutta Meksiko oli minulle uusi maa, enkä tiennyt, että se oli amerikkalaisteinien bailumesta, seksi, huumeet ja rock 'n roll. Kun kiertelin kujia, niin porukka nuoria lähti stalkkaamaan minua ja ikkunoista kurkittiin verhojen takaa. Vaara ei pelkästään vaaninut, vaan se hyppi silmille. Meksikon peso oli juuri menettänyt arvonsa ja meksikolaisilla oli paljon aseita, muttei yhtään rahaa, kun taas turreilla ei ollut lainkaan aseita, mutta paljon rahaa. 


"Kaikki on laillista Meksikossa" - Beavis & Butt-head

Luetko matkaoppaita ennen matkaa?

Maailmassa on kaksi matkaopasta, Madventuresin uusi kansainvälisen seikkailijan opas ja Robert Peltonin World's Most Dangerous Places. Jälkimmäisestä minulla oli niin vanha versio, että siitä tuli irtolehtipainos ja nakkasin sen lopulta roskikseen hyvin palvelleena. Ainoat muut oppaat on minulla lintujen kenttäoppaita. 

Mitä mieltä olet yksin matkustamisesta?

Minä matkustan aina yksin, koska olen sietämätön, enkä siedä muita ihmisiä, vaan loukkaannun, jos minulle sanotaan. Itse asiassa, olen jotenkin ihmiskammoinen. Korkeintaan sellaista ihmistä siedän, joka tietää enemmän kuin minä. 

Kuvaile kolmella sanalla millainen matkailija olet?

Gung-ho, kengännauhabudjetti, luonto

Haasteeseen voi tarttua kuka tahansa ja kysymyksethän olivat:


  1. Milloin matkustit ensimmäisen kerran Suomen rajojen ulkopuolelle?
  2. Paras matkamuisto lapsuudestasi?
  3. Mieleenpainuvin matkakokemuksesi?
  4. Kohde, jossa olet käynyt ja johon haluasit uudelleen?
  5. Mitä kieliä osaat puhua?
  6. Millaisia matkoja olet tehnyt jo kuluneen vuoden aikana?
  7. Entä millaisia matkasuunnitelmia on loppuvuodeksi?
  8. Kamalin matkakohde, jossa olet vieraillut?
  9. Luetko matkaoppaita ennen matkaa?
  10. Mitä mieltä olet yksin matkustamisesta?
  11. Kuvaile kolmella sanalla millainen matkailija olet?

2 kommenttia:

  1. kiitos tästä viihdyttävästä postauksesta :-)

    VastaaPoista
  2. Tätä oli kiva lukea, mielenkiintoinen juttu! Pelottava tuo puuman kohtaaminen. Ja Tijuana taidetaan skipata ensi vuoden Meksikon matkalla.

    VastaaPoista